karriar

January 21, 2021

Pressmeddelande

SunPines nya fabrik är redo att leverera

Ett starkt lagarbete byggde SunPines nya fabrik

För ett år sedan var det dags. En helt ny fabrik började byggas bredvid den befintliga, och utmaningen var att inte störa pågående produktion. Idag står fabriken redo att leverera hållbar talldiesel och bidra till Sveriges fortsatta gröna omställning. Hemligheten? Ett riktigt starkt lagarbete.

– Det har varit ett projekt med fantastiskt fint lagarbete, säger Ulrika Hagman, projektledare för investeringar på SunPine.

Att bygga en helt ny fabrik är en komplex uppgift. Det gäller att koordinera och effektivisera arbetet noga och väl. Att dessutom bygga en ny fabrik intill en anläggning som redan är i full drift – utan att störa transporter och vardaglig drift, är en än mer komplex uppgift.

– Det gäller att vara lite som en koreograf och in i minsta detalj planera allt i från vad som kan byggas, till när olika fordon kan passera genom trånga passager, säger David Öquist, vd på SunPine och fortsätter:

– Det är inga små utmaningar som projektteamet tvingats hantera. Dessutom fick vi ju handskas med ett försenat miljötillstånd, vinterbygge och en global pandemi. Trots detta har vi nu en helt ny fabrik på plats. Det är otroligt bra jobbat av alla inblandade.

Mild vinter underlättade bygget

Ulrika Hagman, projektledare för investeringar och Andreas Bäckström, uppstartsledare, har varit ytterst ansvariga för projektet med den nya fabriken. Planen var att börja bygga under april–maj för att ha gynnsamma väderförhållanden under bygget. Men miljötillståndet som krävdes överklagades, månaderna gick och det började närma sig höst.

– Vi var lite bekymrade för kylan och snömängderna som kunde komma. Det kan bli bitande kallt här och komma flera decimeter snö på ett dygn, säger Andreas och Ulrika tillägger:

– Och eftersom fabriken byggs i ett öppet stativ, vilket innebär att anläggningen saknar väggar och tak, har väder och vind en direkt påverkan.

Att hantera visst material, till exempel stål och kablar, kan också vara svårt vid mycket kallt väder. Men trots att planen var att bygga under sommarhalvåret hade teamet tänkt på att välja material som klarar av att hanteras i kyla.

– Det var klokt att vi tog höjd för det när vi nu fick bygga allt i kyla och snö, säger Ulrika och Andreas tillägger:

– Och även om det första vinterovädret slog till just när vi skulle få våra största delar på plats, så blev ju resten av vintern oväntat mild, vilket var väldigt bra för vår del.

En logistisk prestation

En av de största utmaningarna med bygget, men också en av de största bedrifterna, var att bygga en ny fabrik intill en befintlig. Byggställningar, kranar, maskiner och byggarbetare behövde få utrymme att fungera – utan att störa pågående produktion. Dessutom skulle fabrikerna byggas ihop inför en uppstart, något som resulterade i att man skapade en helt ny modell för den nya anläggningen.

– Utmaningen var att koppla in sig mot befintliga delar som redan är i drift. Vi fick bygga ut vissa delar för att kunna förse och ta emot nya fabrikens flöden, säger Andreas, och Ulrika tillägger:

– Det krävdes en avancerad logistikplanering för att kunna hantera alla transporter och samtidigt få in kranar och utrustning för de delar som behövdes. Men, det lyckades vi med.

Snabb problemlösning förde projektet framåt under pandemin

Precis som resten av samhället, påverkades även fabriksbygget av Corona-pandemin. Arbetsplatsen anpassades på flera sätt för att personalen enklare skulle kunna hålla avstånd. Bland annat byggdes fler baracker upp och ett schema för fika- och lunchraster togs fram. Italien, som från start var illa drabbat av viruset, stängde ner vilket resulterade i att det italienska teamet blev fast i landet.

– Vi fick rapporter om att fabriken var nedsläckt, och eftersom vi hade upphandlat en italiensk panna blev vi lite nervösa. Vi hade dock tur eftersom de precis hann skicka iväg pannan innan de stängde ner. Däremot blev det istället problem med infrastrukturen eftersom en bro hade rasat samman utanför Genua, säger Ulrika och fortsätter:
– Och inte nog med det, det italienska teamet som skulle montera rören, blev fast i Italien på grund av reserestriktionerna. Så vi fick tänka om, och fixade så att en svensk entreprenör monterade rören och att det italienska teamet fick komma vid ett senare tillfälle för att besiktiga arbetet. Jag tycker vi har löst allt längst vägen på ett väldigt imponerande sätt. Trots pandemin har vi lyckats hålla tidsplanen, säger Ulrika.

“Vi vill tacka hela teamet för att uppstarten gått så bra”

Uppstarten av den nya fabriken har följt en detaljerad plan där man steg för steg säkerställt allt allt fungerat som det ska. Dels delarna i den nya anläggningen, men också de kopplingar där de båda anläggningarna ska sammanfogas.

– Vi gjorde en extremt detaljerad och noggrann uppstartsplan för igångsättningen. Och vi hade ett särskilt team som jobbade fokuserat med den planen, säger Ulrika och Andreas fyller i:

– Vi hade personer från alla avdelningar med i uppstartsteamet vilket gjorde att vi kunde jobba tajt med alla kompetenser. Det var ett väldigt lyckat koncept, och vi vill tacka hela teamet för att uppstarten gått så väldigt bra.

Lagarbete och delaktighet

I dag är den nya anläggningen igång och allt fungerar som det ska. Trots utmaningar, både väntade och oväntade lyckades SunPine ro projektet i land, helt enligt tidplan. Och hemligheten bakom framgången summeras till lagarbetet.

– Det är värdefullt att få vara med från start och skapa en delaktighet mot organisationen i stort. Att alla känner sig inkluderade i resan är viktigt, och det känns som att vi har lyckats med det. Vi har fått en väldigt fin ny fabrik. Till och med ännu bättre än vad vi hade tänkt oss, säger Andreas.

“Jag är laddad inför allt som ligger framför oss”

Både Andreas och Ulrika tycker det känns lite konstigt att projektet de jobbat med så intensivt nu är klart. Samtidigt ser de med spänning fram emot nya utmaningar tillsammans med kollegorna på SunPine.

– Det kommer kännas tomt nu när det är ”klart”. Det känns både roligt och tråkigt att vi är färdiga, säger Andreas, och Ulrika håller med:

– Det har varit en jätterolig resa! Intensivt, utmanande, men framförallt ett projekt med fantastiskt fint lagarbete. Det är tråkigt att säga “hejdå” till medarbetare som vi jobbat så nära. Däremot känner jag mig laddad inför allt som ligger framför oss nu. Och så snart det ges möjlighet hoppas jag på en riktigt festlig invigning av fabriken, avslutar Ulrika.