January 29, 2020

Ett stort lyft för Sunpine

Huvudkolonnen är nu på plats i stativet vilket är ett stort lyft för SunPine, vars nya andra fabrik börjar ta form.
– Det är en utmaning att transportera och hantera så här stora delar, konstaterar Ulrika Hagman, projekt.

Spektakulärt lyft

De stora lyften är nu avklarade. Likaså monteringen av större kärl och kolonner som utgör stommen i processen att frigöra talldiesel ur talloljan. Lyftet av den stora kolonnen var det mest spektakulära lyftet.
Bara att frakta den enorma pjäsen till Haraholmen i Piteå var en utmaning i sig. På hala inlandsvägar med egen sandande bil framför sig rullade ekipaget i 20 kilometer i timmen.

Ulrika Hagman, projektledare för investeringen på SunPine:
– Vi genomför allt med säkerheten främst. Det har tagit tid, men gått bra. Bara att manövrera kolonnen in på fabriksområdet är en utmaning i sig och sedan att genomföra själva lyftet. Vi har systematiskt löst en serie komplexa lyft, så nu känns det bra att ha de här stora delarna på plats.
Två horisontella kranar lyfte den spektakulära pjäsen i sakta mak från trailern och rätade sedan upp den horisontellt. En kran användes sedan för att  lyfta kolonnen den sista biten och in i fabriksstativet.  Lyftet genomfördes utan några problem, tack vare en noggrann detaljplanering och riskanalys.

Stora investeringar i nya fabriken

Enligt planen ska den nya andra fabriken stå klar i november 2020. Företagets investeringar i befintlig fabrik och den nya fabriksanläggningen kommer landa över 400 miljoner kronor.

Peter Drugge, tf vd, SunPine, är glad över att arbetet går framåt:
– Givetvis känns det bra att vi steg för steg kommer vidare i projektet. Det är ett stort projekt att bygga en helt ny fabrik intill en fullt fungerande processindustri. Vi väger in och beaktar många saker.

Jonas Vinblad von Walter, produktionschef, ser fram emot att få starta upp en andra fabrik:
– Vi får en större flexibilitet med en andra fabrik. Med större volymer och två produktionslinjer kommer vi kunna klara av en större variation på råvaran.
– Samtidigt blir vi energieffektivare per ton talldiesel vi producerar och på det viset än mer hållbara, vilket är viktigt.

Under året kommer SunPine genomföra cirka tio nya rekryteringar där bolaget söker bland annat elektriker, ingenjörer, mekaniker och processoperatörer.