Sunpine Stäng

Premiär för Preem Evolution Diesel i norr

Pressmeddelande |2014-07-02

Nu kan bilister i norra Sverige, från Sundsvall till Luleå, äntligen fylla sina tankar med grön diesel (Preem Evolution Diesel) där råvara från SunPine i Piteå ingår. På onsdagen var det premiär på Preem-macken i Piteå och kommunalrådet Peter Roslund var den första som tankade grön diesel. Fram till idag har det bara varit möjligt att tanka grön diesel i södra Sverige.

– Det är mycket roligt att vår största kund, Preem, nu gör det möjligt för sina kunder i norra Sverige att handla på ett hållbart sätt. Och vi är förstås nöjda att vår råtalldiesel nu kommer till användning även på hemmaplan, säger Magnus Edin, VD för SunPine.

SunPine tillverkar varje år ca 100.000 m3 råtalldiesel som ingår som råvara i Preems produkt Evolution Diesel. SunPine bidrar därmed till att minska utsläppen i Sverige av koldioxid med ca 250.000 ton per år.

SunPines råtalldiesel har hittills skeppats till Preems raffinaderi i Göteborg och därifrån distribuerats till kunder i södra Sverige. Genom ett avtal med Skoogs bränsle AB har det blivit möjligt att frakta grön diesel med tankbåt till Haraholmen utanför Piteå för vidare distribution i Västernorrland, Västerbotten och Norrbotten.

För mer information, kontakta:
Magnus Edin VD SunPine, 070 320 24 69