Sunpine Stäng

De är nominerade till SunPines Hållbarhetspris!

Pressmeddelande |2018-10-23

Nu är det klart vilka som har en chans att vinna Hållbarhetspriset 2018. Årets tema är jämställdhet. Och de nominerade är Lindbäcks Group, SCA Wood och Piteå Science Park.

På Näringslivets dag den 9 november i Piteå delas priset ut av SunPines vd Magnus Edin.
Nominerade 2018:

Ladda ner högupplöst bild

Lindbäcks Group, Linda Rosén, vd.

Motivering:
Lindbäcks Group har etablerat ett hållbart förhållningssätt i hela sin verksamhet. Lindbäcks bygger i trä då det är det enda förnybara byggnadsmaterialet. Genom att öka andelen trä i byggande blir byggindustrin mer klimatsmart. Ett flerfamiljshus i trä̈ släpper ut 50 procent mindre koldioxid under den totala livscykeln än ett hus med betongstomme. Med en rationell och effektiviserad byggprocess i fabrikerna minimeras också spill och slöseri av material och energi. Dessutom är nya fabriken självförsörjande på solenergi och fjärrvärme. När så Lindbäcks nya fabrik på Haraholmen skulle bemannas var det också självklart att bryta mot branschens förhärskande manliga struktur och rekrytera mer jämställt. Resultatet blev 20 procent kvinnor, innan var andelen kvinnor 6 procent på Lindbäcks första fabrik. Ett sjumilakliv mot regeringens mål för branschen på 25 procent kvinnor till 2030.

Ladda ner högupplöst bild

SCA Wood, Munksunds sågverk, Lars Bogren, sågverkschef.

Motivering:
SCA är bokstavligt talat rotat i det hållbara svenska skogsbruket. Ett ansvarsfullt och långsiktigt utnyttjande av skogens förnyelsebara resurser är i sig hållbart. När SCA Wood förädlar skogsprodukter sker det via en klimatsmart process som säkerställer ett hållbart erbjudande, både till byggvaruhandeln och industrikunder. När så sågverket i Munksund skulle söka sommarvikarier bestämde man sig för att överskrida SCA:s egna mål om 30 procent kvinnliga vikarier. Man skulle nå 50 procent. Och, det lyckades man med!

Ladda ner högupplöst bild

Piteå Science Park för Biobase, Helena Karlberg, vd.

Motivering:
Biobase etablerades som en internationell konferens i ämnet cirkulär och biobaserad ekonomi här i Piteå. Via ett nätverk av starka intressenter från bland annat Skogsindustrin, Näringsdepartementet, Luleå tekniska universitet och en rad lokala, regionala och nationella aktörer skapades en mötesplats för beslutfattare och näringslivsutvecklare som prisades av ministrar och dignitärer. Men, i hållbarhetens namn var konferensen trots sitt teknik- och industrifokus ovanligt jämställd. 39 procent av deltagarna var kvinnor, 39 procent av talarna likaså. Piteå Science Park lyckades med det lika svåra som självklara, att leverera kvalitet och jämställdhet.